104 ÄPPELODLARE TAR EXTRA ANSVAR

2015 skördades det totalt 25 300 ton äpplen i Sverige på en yta som motsvarar över 2000 fotbollsplaner, vilket är den största volymen på ett decennium.

Bland de svenskodlade sorterna är Aroma den populäraste hos konsumenterna.
Aroma är en sort som ger gulgröna äpplen med röd solsida, den har ett fint och fast fruktkött med söt smak. Aroma kännetecknas även av goda egenskaper och kan lagras ända fram till jul.

Idag finns det 104 certifierade äppelodlare i Sverige som har tagit extra miljöansvar och säljer trygga äpplen. De får då använda miljömärkingen Svenskt Sigill.

Det extra ansvaret innebär att certifierade odlare varje dag tar ett aktivt ansvar för att minska sin miljöpåverkan. Det åligger certifierade producenter att bland annat arbeta med förebyggande växtskyddsåtgärder genom en säker hantering och i valet av äppelsorterna som man odlar.
På sådant sätt minimeras risken för läckage till omgivande miljö. Certifierade odlare ska även lämna en sex meter bevuxen skyddszon intill vattendrag som gynnar den biologiska mångfalden.

Sommarens varma väder har resulterat i att svenska äpplen har mognat snabbt.
Många sommarsorter började plockas redan i början på augusti, cirka tio dagar tidigare än förra året. Om vädret under september håller sig varmt kan årets skörd bli ännu större än 2015.

Inom EU är äpplen den vanligaste frukten att odla och Polen är det största odlingslandet.
Idag odlas äpplen på över 450 000 hektar inom EU, vilket motsvarar över 630 000 fotbollsplaner(!).

Varje år besöker tiotusentals personer Äppelmarknaden i Kivik

Sista helgen i september (24-25) uppmärksammas Sveriges äpplen under högtidliga former, då det är dags för den årliga Äppelmarknaden i Kivik med traditionsenlig avtäckning av Sveriges största äppeltavla. I år är tavlan gjord av konstnären Emma Karp Lundström.

I det nya kunskaps- och utbildningstältet kan man träffa miljömärkningen Svenskt Sigill.
Vi svarar gärna på frågor om certifiering och trovärdiga märkningar. Marknaden bjuder också på över hundra försäljningsstånd samt provsmakningar av olika äppelsorter och äppelmust.

Äppelmarknaden i Kivik har en lång historia och efter avslutningen på söndagen den 25 september kommer Kunskapstältet att vara öppet i ytterligare två veckor.

Bakom Äppelmarknaden står Ideella föreningen Äppelmarknaden i Kivik. Föreningen är ett samarbete mellan flera fruktodlare och företag inom svensk fruktnäring, bland annat Äppelriket och Kiviks Musteri.

Läs mer om Äppelmarknaden i Kivik här. http://www.appelmarknaden.se/