De första klimatcertifierade äpplena

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2015 07:00 CEST

Vi minns vårens fantastiska blommande äppelträd! Nu i augusti bär träden frukt och då går startskottet för årets svenska äppelskörd. Svensk äppelodling är på frammarsch och från och med årets skördesäsong finns det även klimatcertifierade äpplen. De första klimatcertifierade äpplena i Sverige växer i Skärstadalen utmed Vätterns östra sluttningar hos Rudenstams Bär & Frukt. Och brist på klimatcertifierade äppelsorter råder det inte.

David Rudenstam berättar att de räknar med att skörden drar igång i senare delen av augusti och först ut är sorterna Blanche och Discovery. Därefter skördas klassiker som Gravensteiner, Åkerö, Aroma, och Ingrid-Marie. Några nyare sorter blir det också i år, som Santana, Gloster, Elise och Rubinola.

BRIST PÅ SVENSKA ÄPPLEN
Äppelodlingen i Sverige ökar men fortfarande finns det större efterfrågan från konsumenterna än det finns tillgång på svenska äpplen. 2014 skördades det 24 580 ton äpplen i Sverige det är en stor ökning från 2005 då det bara skördades 17 683 ton. Nyplanteringen av äppleträd ökade väsentligt under 2012 och 2013 vilket tyder på en framtidstro för företagen i branschen. Den främsta nyplanteringen utgörs av nya sorter som kan lagras längre och tillsamman med en utveckling av moderna lagringsmetoder så kan säsongen för svenska äpplen i butikerna förlängas. I Sverige domineras fruktodlingen av äpplen men det finns också de företag som odlar päron, körsbär och plommon.

SVENSKA ÄPPLEN I TOPP
I Sverige är Ingrid Marie och Aroma de vanligaste äppelsorterna. Ingrid Marie uppkom på Västfyn (Danmark) i början på 1900-talet och har fått sitt namn från dottern till läraren K Madsen som upptäckte trädet. Aroma är en korsning av Ingrid Marie och Filippa. Korsningen gjorde Emil Johansson på Alnarp 1947 men provodlingar gjordes i större skala först på 1960-talet. Namnet har den fått just för sin utmärka smak och arom.

SVENSKODLADE ÄPPLEN ÄR TRYGGA OCH RESURSEFFEKTIVA
Alla svenskodlade äpplen som säljs till de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln kommer från odlingar som är certifierade enligt IP-standardens Sigillnivå. Då får de bära kontroll- och ursprungsmärkningen Svenskt Sigill. Den omfattande certifieringen innebär bland annat att gödsling, bevattning och bekämpning av skadedjur och sjukdomar endast används efter dokumenterat behov. Svensk fruktodling har lägst förbrukning av kemiska växtskyddsmedel och minst inverkan på jord och vatten om man jämför med både den i Frankrike och i Nya Zeeland. Men det är inte bara användningen av växtskyddsmedel som är låg i svensk certifierad odling utan även energiåtgången. För att odla och transportera ett kilo äpple från Nya Zeeland krävs upp till 7,5 gånger mer energi än om de skulle producerats i Sverige.

KRITERIER FÖR KLIMATCERTIFIERING
För att bli klimatcertifierade har Rudenstams Bär & Frukt bland annat gjort en energikartläggning och upprättat en plan för hur de ska kunna minska energianvändningen och ersätta fossil energi med förnybar energi. 100 % av den el som används på företaget kommer från förnybara energikällor och alla förare som arbetar i odlingen har gått en utbildning i sparsamt körsätt. För att nå kriterierna för en klimatcertifiering krävs att odlingen har en certifiering enligt IP-standardens Sigillnivå som grund. Redan på den nivån finns omfattande krav gällande både livsmedelssäkerhet och miljöansvar.

Alla odlare och djuruppfödare som är klimatcertifierad har de vidtagit aktiva åtgärder för att minska sin klimatpåverkan till exempel genom energieffektivisering och val av foder till djuren. Precis som all mat och blommor som bär märkingen Svenskt Sigill är odlingen eller djuruppfödningen certifierad genom en tredje part.

På Sigill Kvalitetsystems webb www.sigill.se presenteras alla certifierade odlare och uppfödare. Fler av företagen odlarna har egna hemsidor med information om var du kan köpa just deras produkter.

Svenskt Sigill är den enda märkningen för mat och blommor som garanterar svenskt ursprung på råvara från förstklassiga odlare och djuruppfödare. Svenskt Sigill-märkingen baseras på en oberoende standard som genom tredjepartscertifiering ger en hög kvalitetssäkring på producenters verksamhet. Säljare och köpare kan alltid känna sig trygga med den överenskomna kvaliteten.

IP Sigill: För att få använda kontroll- och ursprungsmärkningen Svenskt Sigill ska maten eller blommorna komma från odling eller djuruppfödning som är certifierad enligt IP Sigill. Denna nivå i standarden säkrar extra produktionsmervärden som går utöver gällande lagstiftning inom områdena djuromsorg, miljöansvar och livsmedelssäkerhet. Certifieringen ger företagen kraftfulla argument vid försäljning av sina produkter och kunden ytterligare mervärden.

Tillval – Klimatcertifiering: Innebär att företagets verksamhet dels uppfyller IP Sigillnivån, dels har vidtagit åtgärder för att minska sin klimatpåverkan. Mat och blommor som kommer från odling och djuruppfödning som är certifierad enligt tillvalet får bära märkningen Svenskt Sigill- Klimatcertifierad.

Tillval – Naturbeteskött: innebär förutom att nivån IP Sigill uppfylls att djuren har betat på svensk naturbetesmark. Kött som kommer från gårdar som är certifierade enligt detta tillval får bära märkningen Svenskt Sigill – Naturbeteskött.

Möjlighet till märkning med särskilt geografiskt ursprung: För verksamheter som är berättigade till märkningen Svenskt Sigill finns också möjlighet att välja en tilläggsmärkning med särskilt geografiskt ursprung där det framgår att produkten kommer från en speciell region eller plats, till exempel Jämtland eller Österlen.

Kommentarer (0)