NYHET FÖRSTA SIGILLCERTIFIERADE RAPSOLJAN

Nyborgs Gårds odling av spannmål och oljeväxter är sedan juli 2016 certifierad på IP-standardens Sigillnivå. Nu presenterar man en ny produkt att vara stolt över, Sveriges första och hittills enda Sigillcertifierade rapsolja. Nyborgs sigillcertifierade rapsolja kommer att börja säljas under våren.

Det är alltid roligt och bra att vara först med en certifiering som känns rätt och långsiktigt viktig! Att vara först med att märkta vår kallpressade rapsolja med Svensk Sigill är intressant samtidigt som det ligger helt rätt i tiden. Certifieringen möter kundernas förväntningar på en bra kvalitetsprodukt med en noga genomtänkt produktion och tillverkning, säger Nils Bosson, ägare Nyborgs Rapsolja.

Anrika Nyborgs Gård är beläget i vackra Mälardalen och gården härstammar så långt tillbaka som 1400-talet, men nuvarande huvudbyggnad är upprättad under 1600-talet. På gården bedriver familjen Bosson, som fjärde generation, ett storskaligt jordbruk på ungefär 750 hektar jordbruksmark där man odlar spannmål och oljeväxter, till det kommer även 350 hektar skogsmark som man förvaltar.
Arbetet sker med stor omsorg där man tappar rapsoljan för hand och stolt levererar till butiker och restauranger i Mälardalen med omnejd

Mina föräldrar, som startade Nyborgs Rapsolja i början utav 90-talet, ville ta fram ett nyttigt komplement till smör som tålde högre temperaturer, var nyttigare och lättare att arbeta med. Man pressade fram rapsoljan och sedan insåg dom mycket snabbt att det var en olja med hög kvalitet. Därför känns det extra roligt att driva produktionen vidare, säger Nils Bosson.

Rapsodlingen utgör ungefär en femtedel av gårdens totala växtodling, till det tillkommer även höstvete för brödkvalitet, korn för maltkvalitet samt en mindre mängd sockerbetor, som är Sveriges nordligast odlade sockerbetor. I jämförelse med rapsen som växer längre söder ut så har Nyborgs raps, på grund av det geografiska läget, en längre blom- och mognadsperiod vilket i slutändan ger en högre smakupplevelse.

Det är verkligen roligt att Nyborgs Gård lanserar en egen Sigillcertifierad rapsolja. Vi märker av en starkt ökad efterfrågan på märkningen Svenskt Sigill och att då kunna presentera helt nya produkttyper känns bra på många vis. Bra för miljön, svensk produktion och samtidigt ett bevis för märkningens bredd, säger Britt Rahm, vd Sigill Kvalitetssystem AB.

Idag hittar man Nyborgs i ett antal utvalda livsmedelsbutiker i Stockholmsområdet, runt om i Mälardalen samt i bra restauranger. Den kan även alltid köpas direkt på Nyborgs Gård.
Rapsoljan passar sig bäst till nordiska smaker och den innehåller omega-3, vitamin E och K, antiinflammatoriska växtsteroler samt nyttiga antioxidanter.

Läs mer på www.nyborgsgard.se

Svenskt Sigill är den enda märkningen för mat och blommor som garanterar svenskt ursprung på råvara från förstklassiga odlare och djuruppfödare. Svenskt Sigill-märkingen baseras på en oberoende standard som genom tredjepartscertifiering ger en hög kvalitetssäkring på producenters verksamhet. Säljare och köpare kan alltid känna sig trygga med den överenskomna kvaliteten.

IP Sigill: För att få använda kontroll- och ursprungsmärkningen Svenskt Sigill ska maten eller blommorna komma från odling eller djuruppfödning som är certifierad enligt IP Sigill. Denna nivå i standarden säkrar extra produktionsmervärden som går utöver gällande lagstiftning inom områdena djuromsorg, miljöansvar och livsmedelssäkerhet. Certifieringen ger företagen kraftfulla argument vid försäljning av sina produkter och kunden ytterligare mervärden.

Tillval – Klimatcertifiering: Innebär att företagets verksamhet dels uppfyller IP Sigillnivån, dels har vidtagit åtgärder för att minska sin klimatpåverkan. Mat och blommor som kommer från odling och djuruppfödning som är certifierad enligt tillvalet får bära märkningen Svenskt Sigill- Klimatcertifierad.

Tillval – Naturbeteskött: innebär förutom att nivån IP Sigill uppfylls att djuren har betat på svensk naturbetesmark. Kött som kommer från gårdar som är certifierade enligt detta tillval får bära märkningen Svenskt Sigill – Naturbeteskött.

Möjlighet till märkning med särskilt geografiskt ursprung: För verksamheter som är berättigade till märkningen Svenskt Sigill finns också möjlighet att välja en tilläggsmärkning med särskilt geografiskt ursprung där det framgår att produkten kommer från en speciell region eller plats, till exempel Jämtland eller Österlen.