Varannan känner till Svenskt Sigill

- och nästan två av tre småbarnsfamiljer känner igen kvalitetsmärket Varannan konsument känner nu till kvalitetsmärket Svenskt Sigill, visar senaste undersökningen från Mat i Sverige*. Det är en ökning med åtta procentenheter sedan årsskiftet. Småbarnsfamiljerna är de som känner till Svenskt Sigill mest. Nästan två av tre, 62 procent, känner till märket vilket är en ökning med 12 procentenheter. - Vi har gått från i stort sett noll till femtio procent på sex år, säger Magnus Erstrand, Marknadschef på Svenskt Sigill. Det visar att vi ligger rätt i tiden, och att våra satsningar verkligen ger resultat. Extra roligt är att mätningen gjordes innan vi genomförde vår kampanj ”Välj närmare mat” som har uppmärksammats väl i sommar. Även förtroende för Svenskt Sigill har ökat bland Sveriges konsumenter. 48 procent av de tillfrågade anser att produkter märkta med Svenskt Sigill är de bästa eller bland de bästa man kan köpa, jämfört med 42 procent tidigare. Undersökningen visar att konsumenterna tycker att ett kvalitetsmärke på livsmedel ska framförallt stå för hög produktkvalitet, höga krav på säkra livsmedel, god djuromsorg och ansvar för miljön. Svenskt Sigill förknippas med alla dessa, samt även kunskap om ursprung och producent och omsorg om de öppna landskapen. Frukt och grönt är de produkter som konsumenterna främst förknippar med märket. Idag finns Svenskt Sigill även på mejerivaror, kyckling, gris- och nötkött, bröd, mjöl, gryn och blommor. *Undersökningen genomfördes i maj-juni 2007 av Synovate LUI. För mer information, kontakta Magnus Erstrand Marknadschef, Svenskt Sigill Tel: 08-787 59 67 magnus.erstrand@sigill.lrf.se Om Svenskt Sigill och IP Sigill Svenskt Sigill är ett kvalitetsmärke som garanterar att råvaror och växter som bär märket har producerats på svenska kontrollerade gårdar och i odlingar som lever upp till höga krav på säkra livsmedel, god djuromsorg, miljöansvar och öppna svenska landskap. IP SIGILL är en standard för certifierad lantbruksproduktion som möter handelns och konsumenternas krav på spårbarhet och dokumentation. Certifiering enligt IP SIGILL berättigar till att teckna licens för Svenskt Sigill-märkning. Svenskt Sigill och Sigill Kvalitetssystem AB ägs av LRF. www.svensktsigill.se

• Jordbruk