Återanvända hotellakan blir bärkassar hos Svenskt Tenn

Nu lanserar Svenskt Tenn, i samarbete med Reused Remade, en klimatsmart och hållbar bärkasse gjord av återanvända hotellakan av hög kvalité. Genom att utmana rådande konsumtion av såväl tyg- som plastkassar bidrar verksamheten till framtidens cirkulära ekonomi, helt i linje med Svenskt Tenns hållbarhetsfilosofi.

– Vi har länge letat efter en bärkasse som är hållbar ur alla aspekter, både ur produktionssynpunkt men också som färdig produkt och i detta arbete fick vi upp ögonen för Reused Remade med sin fantastiska affärsidé. Inte nog med att bärkassarna produceras av återanvända lakan, den goda kvalitén på lakanen gör bärkassen även hållbar över tid och vi undviker samtidigt nyproduktion av bomull eller nylon, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig.

Bärkassen är vit, kan bäras på axeln, rymmer cirka 20 liter och Svenskt Tenns klassiska firmamärke som formgavs 1924 av dåtidens främste grafiska formgivare, Akke Kumlien, pryder båda sidorna av bärkassen. Bertil Lybeck ritade de två änglarna i sigillet, som idag kommit att benämnas Änglamärket.

– Vi är glada och stolta över vårt samarbete med Svenskt Tenn. Det visar att vår företagsidé; modernt miljötänk genom återanvändning av högkvalitativt tyg i kombination med en användbar design, är relevant. Att gå i bräschen för hållbar formgivning och att ta ansvar för framtiden tillsammans med Svenskt Tenn är ett privilegium, säger Josephine Alhanko medgrundare och säljansvarig Reused Remade.

Bärkassarna är en del av ett omfattande hållbarhetsarbete avseende hela Svenskt Tenns förpackningsserier av påsar, kartonger och papper som kommer bytas ut under 2020 med fokus på fortsatt hög kvalitet, hållbarhet och miljöansvar. Bärkassen i tyg finns att köpa på webben och i butik för 140 kronor.

Reused Remade grundades 2016 och är en svensk innovation med ambitionen att inspirera till ett mer klimatsmart användande av redan befintliga resurser. Genom att återanvända hotellakan som nått slutet av sin första livscykel och ge dem ett långt andra liv som klimatsmarta tygpåsar för vardagen, bidrar Reused Remade till att uppfylla Agenda 2030 och utveckling av den cirkulära ekonomin.

För mer information kontakta:

Elin Lervik, presschef Svenskt Tenn: 0760-12 88 00, elin.lervik@svenskttenn.se
Thommy Bindefeld, marknadschef Svenskt Tenn: 08-670 16 02, thommy.bindefeld@svenskttenn.se