Byggandet av förskolor ökar mest i aktuellt byggstartsindex

Pressmeddelande  •  2012-03-02 15:18 CET

Förskolor toppar i byggstartsindex

Byggandet av förskolor står för störst procentuell ökning i nya byggstartsindex. Den byggstartade ny- och tillbyggnationen av förskolor i Sverige har nästan fördubblats och även ombyggnationerna har ökat. Hela + 78 % landar det senaste byggstartsindexet för förskolor på. De län som står för den största ökningen är Halland, Västra Götaland, Uppsala, Västerbotten, Norrbotten och Östergötland.

I volym (Byggstartsbarometern) toppar Västra Götaland med byggstartade och upphandlade förskolor för över 800 Mkr under perioden mars 2011-feb 2012. Därefter kommer Stockholm med ca 650 Mkr, Skåne med 350 Mkr och Halland med ca 225 Mkr samma period. Se alla län i bifogad PDF.

Om byggstartsindex:

Byggstartsindex är ett rullande månadsindex, som mäter verkliga byggstarter baserat på avvikelsen mellan innevarande 12 månaders period mot föregående 12 månaders period. Indextalet kan sen filtreras med urval av geografi, byggkategori samt byggnadsarter.

Villkor för att byggprojekten skall påverka byggstartsindex:

Byggkostnad 1 till 500 Mkr och minst en entreprenör upphandlad.

Andra typer av byggnation som ökar mest enligt nya byggstartsindex är:

Affärslokaler, + 63 %

Kontor, + 39 %

Hotell & Restaurang, + 31 %

Källa: Sverige Bygger AB - Byggsveriges affärskälla

Sverige Bygger - Byggsveriges affärskälla och din affärspartner.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom