Tänker Alliansen i Region Skåne agera mot den systemhotande klankriminaliteten?

Tänker Alliansen i Region Skåne agera mot den systemhotande klankriminaliteten?

Rikspolischefen Mats Löfving sade nyligen i en intervju att det finns 40 kriminella nätverk i Sverige, så kallade ”klaner”. De personer som ingår i klanerna har kommit till Sverige enbart i syfte att organisera och skapa kriminalitet, i syfte att skaffa sig makt och tjäna pengar, och det är enligt Löfving svårt att bekämpa dessa släktbaserade nätverk då sammanhållningen inom dem är stor.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd för Sverigedemokraterna i Region Skåne, kommenterar det som framkommit om klankriminaliteten:

- Många har reagerat med förvåning på beskedet att organiserad och systemhotande klankriminalitet är så utbrett i Sverige. Vi Sverigedemokrater är däremot inte förvånade, eftersom vi i årtionden varnat för att den synnerligen dysfunktionella migrationspolitiken i kombination med en misslyckad integration kommer att leda till kraftigt ökande kriminalitet.

- Det vi nu ser är resultatet av att styrande politiker under alltför många år underlåtit att agera. Istället har de bara blundat för problematiken och låtit den eskalera. Därför har jag nu lämnat in en interpellation som jag hoppas få besvarad vid nästa regionfullmäktige. I interpellationen frågar jag regionstyrelsens ordförande om, och i så fall hur, Alliansen som styrande i Region Skåne tänker agera för att skydda både regionens verksamhet och näringslivet i Skåne från klankriminaliteten.