Åkesson: Nu måste Sjöstedt tygla antidemokraterna inom Vänsterpartiet

Efter en EU-valrörelse kantad av demokratiska övertramp, sympatiyttringar för våldsverkande extremister och mötesstörningar från vänsterns sida gick Jonas Sjöstedt glädjande nog för en tid sedan ut med en uppmaning till sina anhängare om att respektera demokratin och yttrandefriheten.

De senaste veckorna har företrädare för Vänsterpartiet och dess ungdomsförbund vid upprepade tillfällen gått främst i leden vid aktioner som syftat till att hindra SD:s företrädare från att föra fram vårt budskap i valrörelsen. Hotelser om att attackera Jimmie Åkesson med knallskott har framförts och igår fördes partiets egen EU-kandidat Dror Feiler bort av polisen i Farsta, då han försökte hindra SD:s partisekreterare Björn Söder från att tala till väljarna.  Samma personer fördes idag bort av polisen när Jimmie Åkesson avslutade sin turné på Norrmalmstorg i Stockholm.

Från Sverigedemokraternas sida välkomnade vi Jonas Sjöstedts uppmaning och vi har föreslagit en ökad dialog och samverkan mellan partierna för att gemensamt slå vakt om vår demokrati. Vi uppmanade till och med våra medlemmar att erbjuda övriga partier hjälp med att reparera och ersätta vandaliserade valplakat.

Tyvärr kan vi dock konstatera att Sjöstedts markering inte gett någon effekt. Företrädare för Vänsterpartiet och Ung Vänstern har med oförminskad intensiteten fortsatt med hot, mötesstörningar och hatiska uttalande mot vårt parti.

Jimmie Åkesson kommenterar:

-  Det räcker nu. Vi kan inte ha det på det här sättet även i höst. Jonas Sjöstedt måste lägga kraft bakom sina ord och tygla antidemokraterna inom Vänsterpartiet. Jag förväntar mig att Jonas Sjöstedt lever upp till sitt uttalande och att Vänsterpartiet i handling utesluter personer som uppenbart har ett förakt för vår demokrati. Kan han inte det så bör han avgå och lämna platsen till någon som kan.

Linus Bylund