Åkessons vårtal finns nu tillgängligt för alla att läsa

Under lördagen den 14:e maj arrangerade Sverigedemokraterna den årliga familjedagen på Långholmen i Stockholm. Dagen bjöd på paneldebatter och intervjuer med Sverigedemokratiska företrädare och avslutades med det traditionsenliga vårtalet av Jimmie Åkesson.

I talet tog Jimmie Åkesson upp de framgångar som partiet har haft i opinionen under hösten. Att det förr eller senare kommer en inbromsning, men att Sverigedemokraterna trots det ligger kvar på väldigt höga nivåer.

Åkesson fortsatte med att tala om krisen i Miljöpartiet, en kris som sätter fingret på de kulturkrockar, värdekonflikter och spänningar som byggs in i samhället. Att vi befinner oss i en tid där det destruktiva tar mer plats i samhället och där samhällsfunktion efter samhällsfunktion visar upp oroväckande, allvarliga brister.

Talet avslutades med en beskrivning av konfliktlinjen i det svenska samhället - som inte går mellan medborgare med olika hudfärg, kvinnor och män, homo- och heterosexuella, rika och fattiga eller mellan de som är födda i landet och de som inte är det. Att konflikten står mellan det konstruktiva och det destruktiva och att en stärkt medborgaranda är en avgörande faktor för sammanhållning och integration.

Talet finns att läsa i sin helhet här

Vid frågor eller för ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på press@sd.se eller 010 10 19 800