Ansvarslöst av oppositionspartierna beträffande regeringens förslag om höjd brytpunkt

I veckan kontaktade Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson, Sven-Olof Sällström, de övriga tre oppositionspartiernas ledamöter i Finansutskottet, för att förhöra sig om det fanns ett intresse av att gemensamt öppna ett initiativ med anledning av regeringens föreslagna höjning av brytpunkten för statlig skatt.

Sven-Olof Sällström kommenterar:

- Sverigedemokraterna har varit emot höjningen av brytpunkten eftersom det inte har någon tydlig sysselsättningsskapande effekt. Då det inte finns en majoritet i Riksdagen för reformen ville jag tydliggöra för den övriga oppositionen att vi är beredda att stoppa förslaget.

Responsen från de rödgröna partierna uteblev dock, och i onsdagens Expressen deklarerade Magdalena Andersson (S), ekonomisk-politisk talesperson, att man inte vill ställa sig bakom ett utskottsinitiativ, eftersom det väckts av just Sverigedemokraterna. Istället för att förekomma hoppas man på att regeringen inte lägger fram förslaget.

Sven-Olof Sällström fortsätter:

- Det är väldigt synd och mer än lovligt naivt. Vår idé var att låta dessa 3 miljarder kronor, som reformen kostar, gå till garantipensionärerna istället. Nu verkar det som att vi med redan höga löner får en skattesänkning istället.

- Istället för att enas om ett initiativ och stoppa förslaget så klarar man tydligen inte av att bortse från partipolitisk prestige.

Henrik Gustafsson
Informationssekreterare