"Bättre sent än aldrig" - SD välkomnar MP:s kovändning angående mat till äldre

I flera års tid har Sverigedemokraterna i Malmö ensamma drivit frågan om att kommunens äldre, istället för osmaklig, plastförpackad mat, som transporterats över hela landet, borde få rätt till varm och näringsriktig mat som lagas på - eller i nära anslutning till boendet, av utbildade kockar eller kokerskor. Vid varje budgetsammanträde de senaste åren har SD varit ensamma om att vilja avsätta en stor summa pengar för att förbättra matkvalitén för de äldre. Partiet har även lämnat in en motion i ärendet. Varje gång SD lyft frågan har man dock blivit nedröstade av samtliga övriga partier.

Idag kunde man dock läsa i Sydsvenska Dagbladet att Miljöpartiet i Malmö nu gjort en total kovändning i frågan och att man  ansluter sig till Sverigedemokraternas linje.

SD-Malmös äldrepolitiska talesman, Per Ramhorn, kommenterar:

- Jag välkomnar naturligtvis Miljöpartiets kovändning, men anser samtidigt att det hade varit klädsam om man hade bett Malmös äldre om ursäkt för att man i flera år, aktivt har motarbetat, precis det förslag om att förbättra de äldres livskvalité, som man nu säger sig vara starkt för.

- Vi ser nu med spänning fram emot budgetdebatten. Det skall  bli mycket intressant att se huruvida Miljöpartiet får med sig den övriga vänsterkartellen på den nya linjen samt vilka av sina tidigare satsningar Miljöpartiet kommer att stryka för att få råd med denna mycket viktiga, men kostsamma reform.

Per Ramhorn

Äldrepolitisk talesman (SD)