"Brödsmulor till pensionärerna från regeringen"

Pressmeddelande  •  2012-09-17 13:56 CEST

På DN-debatt presenterar allianspartierna idag en skattesänkning för pensionärerna för omkring 1 miljard kronor som kommer att resultera i en dryg 50 lapp extra i månaden för en medelbetald pensionär. Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Erik Almqvist kommenterar:

– Detta handlar mer eller mindre bara om brödsmulor till pensionärerna. Även om det är bra att man ändrat sig och nu föreslår en sänkning av pensionärsskatten är detta alldeles för lite.

– I partiets kommande budgetmotion kommer Sverigedemokraterna att lägga fram förslag som syftar till att kraftigt förbättra pensionärernas ekonomiska situation. Över budgetperioden kommer det att handla om i storleksordningen 30 miljarder kronor mer än vad regeringen föreslår. Förutom sänkta skatter kommer vi även att lägga fram förslag om höjda garantipensioner för att på så rikta pengarna till de lägst betalda pensionärerna.

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se