”-Det är hög tid att Göran Hägglund visar att han är en politiker som menar vad han säger” – Jimmie Åkesson utmanar Hägglund på debatt om gratis vård till illegala invandrare

Socialministern Göran Hägglund har nyligen tillsatt en utredning som syftar till att ta fram nya regler som skall tvinga samtliga landsting att erbjuda gratis vård till illegala invandrare.  Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är mycket kritisk till förslaget och kräver nu att Göran Hägglund skall leva upp till det löfte som han gav i Almedalen 2008 om att möta Sverigedemokraterna i debatt.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Regeringens förslag om att tvinga alla landsting att erbjuda kostnadsfri vård till illegala invandrare väcker en rad frågor som jag, och säkert också många väljare, vill ha svar på:

Hur tänker sig regeringen och Göran Hägglund att den reglerade invandringen skall kunna upprätthållas när man samtidigt belönar de utlänningar som saknar rätt att vistas här och som struntar vårt lands lagar genom att garantera dem fri utbildning och sjukvård?

Vilken effekt tror Göran Hägglund att det aviserade förslaget kommer att få på människosmugglingen och den illegala invandringen till Sverige?

Vari ligger rättvisan i att fattiga svenska skattebetalare tvingas betala för något som illegala invandrare får gratis?

Jag kräver ett svar på dessa och andra frågor och jag tycker att det är hög tid att Göran Hägglund visar att han är en politiker som menar vad han säger genom att leva upp till sitt offentliga löfte från Almedalen 2008 om att möta mig i en öppen debatt, säger Jimmie Åkesson.

Mattias Karlsson

Presschef