"Ett hån mot väljarna och den svenska demokratin"

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 14:39 CEST

- Sverigedemokraterna fördömer utspel om kommunala nyval

De borgerliga partierna avviserade idag på DN-debatt att man nu är överens om att kommunerna ska få möjlighet att upplösa fullmäktige och utlysa extraval när den parlamentariska situationen utmanar den gamla blockpolitiken. Tidigare har även tunga socialdemokrater uttalat stöd för en sådan lagändring, vars uttalade syfte är införa ytterligare en möjlighet för de stora partierna att hålla sverigedemokraterna utanför inflytande.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, fördömer förslaget som han menar bygger på en felaktig analys och en tvivelaktig demokratisyn, men räds samtidigt inte nyval:

- Det tycks, bland de etablerade partierna, finnas en felaktig och nedlåtande bild av sverigedemokratiska väljarna där man förutsätter att dessa är vilseledda stackare som inte vet vad de röstat på och som vid ett nyval omedelbart skulle byta parti. En sådan analys har ingen förankring i verkligheten och motsägs direkt av t ex SVT:s vallokalsundersökning som visade att sd-väljarna är mycket medvetna och i hög grad sympatiserar med partiets åsikter och prioriteringar. Det motsägs också av nyvalet i Orsa kommun år 2003, då sverigedemokraterna förbättrade sitt resultat jämfört med året innan. Att kunna koncentrera våra resurser till en eller ett fåtal kommuner är snarast en fördel för ett litet parti som vårt och vi räds således inte nyval.

- Att man överhuvudtaget överväger att använda lagstiftning för att försöka påverka valutgången avslöjar en mycket tvivelaktig demokratisyn. Mikael Gilljam, professor i statsvetenskap i Göteborg, påpekar i Dagens Nyheter mycket riktigt att den borgerliga alliansens förslag är tänkt som ett vapen för de etablerade partierna mot de icke etablerade. I en demokrati vinner man val genom att övertyga väljarna om att de egna ståndpunkterna är de rätta och om man inte lyckats övertyga tillräckligt många för att uppnå egen majoritet så bildar man en allians. Förhandling är vad det svenska parlamentariska systemet bygger på. De stora partierna får oftast söka stöd hos de mindre för att få igenom sina förslag. Man försöker inte skaffa sig fördelar inför kommande val genom lagstiftning bara för att man inte vill förhandla med ett visst parti eller över förlegade blockgränser. Detta är ett hån mot väljarna och den svenska demokratin.

Jimmie Åkesson
Partiordförande