​Folkpartiet ställer sig bakom en återinförd handelsgödselskatt

Under torsdagens sammanträde i Skatteutskottet så valde Folkpartiet att ställa sig bakom ett återinförande av skatt på handelsgödsel tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

Olle Felten, riksdagsledamot i Skatteutskottet kommenterar:

- Genom Folkpartiets agerande, bidrar man till att försvaga konkurrenskraften för det svenska jordbruket. Man spräcker också en annars tydlig majoritet mot de lantbruksfientliga förslaget att återinföra skatt på handelsgödsel i utskottet.

- Höjda skatter och avgifter är definitivt något som våra svenska lantbrukare bör förskonas ifrån. Vi har redan en av världens hårdast beskattade lantbruksnäringar med en brutal utslagning av lantbruksföretag som följd.

På sin hemsida skriver Folkpartiet såhär om sin miljöpolitik: "Miljöavgifter och miljöskatter höjs samtidigt som andra skatter sänks och satsningar genomförs för att stärka näringslivets konkurrenskraft". Nu har man bidragit till att skatt på handelsgödsel kommer att höjas, men inte till att samtidigt sänka andra avgifter eller skatter för lantbruket. Därmed har man nått ett resultat motsatt det som proklameras på hemsidan.

Folkpartiet bidrar därmed till att försvaga näringslivets konkurrenskraft istället för motsatsen. Nu har de några dagar på sig att rätta till sitt misstag och krypa till korset inför omröstningen i kammaren. Eller måste vi foga Folkpartiet till de näringslivsfientliga partierna?

Olle Felten (SD)

Riksdagsledamot Skatteutskottet

Anders Forsberg (SD)

Riksdagsledamot Miljö- och Jordbruksutskottet

För vidare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 08 50 00 00 55.