Henrik Vinge tillträder som presschef för Sverigedemokraterna

Henrik Vinge har sedan ett knappt år tillbaka arbetat med pressfrågor hos Sverigedemokraterna. Nu tar han över ansvaret för en pressavdelning som är tänkt att expandera och höja sina ambitioner.

- Sverigedemokraterna kan inte som de andra riksdagspartierna räkna in draghjälp från intressegrupper och ledarredaktioner. Vi jobbar i uppförsbacke och därför krävs det att vi är vassare än alla andra.

Pressavdelningen kommer att påbörja en rekryteringsprocess för att knyta till sig ytterligare kompetens. Här finns en viktig uppgift att fylla.

- Medieintresset för Sverigedemokraterna kretsar i stor utsträckning kring partipolitisk taktiserande och vårt annorlundaskap jämfört med de andra partierna. Sverigedemokraterna ska ta mer plats i sakpolitiska debatter. Vi ska agera offensivt och sätta tonen. På debattsidor i de breda frågorna men också i smalare sammanhang. Det är viktigt för vår trovärdighet.

Tjänsten som presschef har varit vakant sedan Martin Kinnunen valdes in i Sveriges riksdag i september 2014.

För vidare information, kontakta Henrik Vinge på telefonnummer 0706819424.