Jimmie Åkesson besökte Göteborg

Som ett led i sin pågående Sverigeturné besökte på torsdagen Sverigedemokraternas partiledare, Jimmie Åkesson, Göteborg. Stopp gjordes på bland annat Volvo Personvagnar och Chalmers. Sedan en månad tillbaka befinner sig Jimmie Åkesson på landsomfattande turné. Bakgrunden är partiets jakt på framför allt socialdemokratiska väljare i S-styrda kommuner.

Totalt besöker Åkesson cirka 20 kommuner och ett sextiotal verksamheter fram till påsk. Dagen inleddes med ett stopp på Volvo Personvagnar i Torslanda och en rundtur med Blå tåget.

Jimmie Åkesson menar att svensk industri står inför stora utmaningar:

- Igår besökte vi SSAB i Oxelösund, idag Volvo i Göteborg. De är båda oerhört värdefulla delar av svensk industri, som byggt vårt land rikt och fortfarande sysselsätter många. Det är viktigt att vi politiker får se verksamheten och tar oss tid att lyssna till hur industrins företrädare ser på framtidens utmaningar.

- Svensk industri, även Volvo, är starkt beroende av en fungerande skola och kvalitativ utbildning för att långsiktigt trygga sin kompetensförsörjning. Där har politiken ett stort ansvar. Större satsning på industrirelaterad forskning är en annan nyckelfaktor för att svensk industri ska kunna bibehålla sin konkurrenskraft. Under eftermiddagen besöktes även Vegahusens äldreboende samt Institutionen för sjöfart och marin teknik vid Chalmers.

Oscar Sjöstedt

Linus Bylund