Jimmie Åkesson kommenterar valresultatet i Storbritannien

Konservativa Tories blev de stora vinnarna när britterna gick till val igår den 7 maj. Även UKIP som är Sverigedemokraternas samarbetspartners i Europaparlamentet gick kraftigt framåt och representerar nu 12,4 % av Storbritanniens väljare - fyra gånger fler än i valet 2010. Två frågor som varit viktiga för de brittiska väljarna i årets parlamentsval har varit invandringen och EU-medlemskapet. Jimmie Åkesson kommenterar:

• Att konservative David Cameron fått förnyat förtroende innebär att britterna kommer att få folkomrösta om EU-medlemskapet vilket är glädjande och något som även svenskarna borde få chansen att göra.
  • Det är glädjande att se hur Sverigedemokraternas samarbetspartners i Europaparlamentet UKIP gick kraftigt framåt och samlade fyra gånger fler röster än i valet 2010. UKIP stöds nu av 12,4 % av de brittiska väljarna. Det brittiska valsystemet gör dock att UKIP trots att det är landets tredje största parti bara får ett mandat i parlamentet, vilket givetvis är beklagligt.

Vid frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas presstjänst på telefonnummer 08 50 00 00 55.