Jimmie Åkesson: "Man hejdar en flodvåg med hink och spade"

Vid en pressträff kring lunchtid idag presenterade regeringen, tillsammans med övriga partier med undantag för Vänsterpartiet, ett antal förslag för en förändrad invandringspolitik. Det förslag som har fått enskilt störst uppmärksamhet är införandet av tillfälliga uppehållstillstånd under tre år. Man föreslår också vissa skärpningar avseende försörjningskrav vid anhöriginvandring. Parallellt med dessa förslag finns samtidigt förslag som syftar till att öka invandringen i form av fler så kallade "lagliga vägar" in i Sverige och en utökning av antalet kvotflyktingar. Samtidigt har man helt utelämnat gränskontroller, som sannolikt är det enskilt viktigaste instrumentet för en reglerad invandring.

Sverigedemokraternas samlade bedömning är att nettoeffekten av de förslag som presenterats är obetydlig och att det akuta hotet mot den svenska ekonomin och de svenska välfärdsystemen således består.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Det här kommer dessvärre inte att förändra någonting i rätt riktning. Det är en urvattnad kompromiss. Man försöker hejda en flodvåg med hink och spade.

- Förslaget om tillfälliga uppehållstillstånd är så fullt av undantag att effekten helt uteblir.

- Det saknas kraftfulla förslag om gränskontroller och förändrade förmåner för icke-medborgare. Det hade kunnat ge verklig effekt.

- Jag är mycket besviken på att Moderaterna övergett sitt förslag om gränskontroller.