Katastrofalt försvarsförslag från miljöpartiet

Miljöpartiet föreslår i sin budgetmotion att Sverige skall minska antalet officerare från 11 000 till endast 3 000. Man vill också ersätta värnpliktsarmén med 6 000 yrkessoldater vid enbart sex arméförband. Detta skulle innebära en försvarspolitisk katastrof, hävdar sverigedemokraternas försvarspolitiske talesman, Björn Söder. - Miljöpartiet har aldrig gjort sig känt som ett försvarsvänligt parti, men det senaste utspelet skulle innebära en total katastrof för Sveriges möjligheter att försvara sig vid ett eventuellt hot, säger Björn Söder och fortsätter: - Det säkerhetspolitiska läget i vår omvärld är allt annat än stabilt. Det finns ett stort hot från den globala terrorismen samtidigt som två oberäkneliga stater som har uppvisat stormaktsambitioner - Ryssland och Kina - för fullt utvecklar sina arméer till moderna och kapabla krigsmakter. Att slakta försvaret på det sätt som miljöpartiet föreslår vore mycket olyckligt. - Sverigedemokraterna är i och för sig positiva till att ersätta värnpliktsarmén med en yrkesarmé under förutsättning att samtliga medborgare involveras i övriga totalförsvaret. Men miljöpartiets förslag om en bantning till endast 6 000 soldater skulle inte ens klara de grundläggande förutsättningarna för att kunna försvara Sverige, säger Björn Söder. - Vi kan nu konstatera att samtliga partier i riksdagen mer eller mindre vill slakta försvaret. När till och med moderaterna, genom finansministern, sällar sig till försvarsovännerna är det uppenbart att det endast är sverigedemokraterna som står upp för det svenska försvaret och för att våra medborgare även i framtiden skall kunna åtnjuta skydd mot yttre och inre hot, avslutar Björn Söder. För mer information: Björn Söder Försvarspolitisk talesman Tel: 08-50 00 00 58 E-post: bjorn.soder@sverigedemokraterna.se Mattias Karlsson Pressekreterare Tel: 0708- 18 07 66 E-post: mattias.karlsson@sverigedemokraterna.se