Mattias Karlsson kommenterar förändringarna i riksdagsgruppen

Idag aviserade före detta Sverigedemokratiska riksdagsledamoten Margareta Larsson att hon tänker lämna partiets riksdagsgrupp och bli så kallad politisk vilde.

Mattias Karlsson är Sverigedemokraternas gruppledare och kommenterar:

- Dagens besked är beklagligt, men kommer inte på något sätt att påverka riksdagsgruppens effektivitet eller förmåga att driva en aktiv oppositionspolitik på alla områden. Margareta har varit sjuk eller sjukskriven under större delen av mandatperioden och har därför inte kunnat utföra något arbete av betydelse för partiets räkning. Mycket talar för att den egentliga bakgrunden till anklagelserna är Margaretas hälsotillstånd och det faktum att finns personer i Margaretas närhet som befinner sig i en ekonomisk konflikt med partiet. Att kommentera saken på djupet blir därför problematiskt ur såväl juridiskt hänseende som ur integritetssynpunkt.

- I varje större organisation finns det naturligtvis enskilda individer som är missnöjda med hur olika saker fungerar. Bilden som förmedlas i Expressen av att det skulle finnas ett utbrett missnöje med partiledningen är dock ingenting jag känner igen. Jag får direkt motsatta signaler och har intrycket av att såväl medlemmar som anställda och politiker här på kansliet på det hela taget är väldigt nöjda med den riktning partiet har valt gällande politik och organisationsutveckling.

- Uppgifterna i Expressen om att partiledningen inte skulle ha prioriterat frågan om de vanvårdade barnens situation faller helt på sin egen orimlighet. Margareta gavs under förra mandatperioden, på ett närmast exceptionellt sätt, fria händer att under en längre tid ägna väldigt mycket tid åt frågan och därmed samtidigt nedprioritera andra frågor. Flera SD-ledamöter har varit involverade i frågan, som också givits en framskjuten plats i partiets valmanifest och tidigare budgetmotioner. Sverigedemokraternas har avsatt mer resurser än något annat parti till ersättningar för vanvårdade och partiet har avsatt betydande ekonomiska resurser för framtagandet av en utåtriktad kampanj kring ämnet.

- Jag beklagar djupt att Margareta valt att hantera sina problem på detta sättet och att hon istället för förnyad sjukskrivning föredrar att fortsätta uppbära fullt arvode och besätta ett av partiets mandat utan någon ambition om att faktiskt utföra något egentligt arbete. Enligt min mening borde det som nu inträffat aktualisera frågan om huruvida enskilda mandat, som innehas av icke personvalda ledamöter, egentligen inte borde tillhöra partiet snarare än den enskilde individen. Det är ur demokratiskt hänseende tragiskt att Sverigedemokraternas väljare nu får en representant mindre som arbetar för de idéer och visioner för ett bättre Sverige som de valt att lägga sin röst på.

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 08 50 00 00 55.