Med anledning av åtalet mot Martin Kinnunen

Idag har åklagaren valt att väcka åtal mot riksdagsledamot Martin Kinnunen för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Med anledning av detta kallar Sverigedemokraterna till presskonferens klockan 14:40 i riksdagen, sal L417.

Mattias Karlsson, gruppledare kommenterar:

Bokföringen i Samtid och Framtid sköttes vid den här tiden av externa konsulter och misstankarna rör att det kan ha begåtts felaktigheter. Martin Kinnunen hade i egenskap av styrelseledamot ett formellt ansvar. Ingenting tyder på att det funnits något uppsåt att begå brott. Ingen har tjänat ekonomiskt på detta. Det har aldrig varit fara för att skatt inte skulle betalas in. Förtroendet för Martin Kinnunen är intakt och han kommer om han själv vill att fortsätta med sitt riksdagsuppdrag.

Jimmie Åkesson, partiordförande kommenterar:

Det är min uppfattning att det aldrig funnits något uppsåt att begå brott. Vad man nu ska pröva är om det begåtts misstag och om dessa är brottsliga. Ingen vinning har gjorts ekonomiskt och mitt intryck är att ambitionen alltid varit att sköta bokföring och skatteinbetalning korrekt. Såvitt jag kan bedöma har det aldrig funnits någon fara för att skattemedel inte skulle inkomma.

För mer information, kontakta Sverigedemokraternas presstjänst på telefonnummer 08 50 00 00 55.