Missvisande artikel om europeiskt samarbete i Dagens Industri

Dagens industri publicerade i morse en artikel där de hävdar att Sverigedemokraterna är "på väg att ansluta sig till högerextrema Nationella Fronten i EU-parlamentet". Flera andra medier har hakat på och gjort gällande att partiet nu har valt grupp inför inträdet i parlamentet. Detta är felaktigt.

Jimmie Åkesson kommenterar:

- Jag har i mängder av intervjuer, även denna, gjort klart att Sverigedemokraterna inte tagit något beslut om grupptillhörighet inom arbetet i Europarlamentet efter valet. Detta ställningstagande har på intet sätt förändrats. Vi fortsätter att föra samtal med olika partier i Europa men på grund av att det idag är oklart vilka alternativ partiet kommer att ha är det idag omöjligt att ta ställning. När vi vet om vi kommer att gå med i någon grupp eller kommer att förbli grupplösa kommer vi att meddela detta.

- I samtalet med Dagens Industri tydliggjordes detta varför det är beklagligt att tidningen väljer att klippa bland mina uttalanden för att stärka en egen tes.

SD-Kuriren publiceras idag en utskrift samt en ljudfil från den del av DI-intervjun som behandlade detta ämne.

Martin Kinnunen

• jimmie åkesson