Ny röstningsskandal i riksdagen

När riksdagen idag röstade om finansutskottets krav på regeringen att inkomma med en skrivelse inför EU-toppmötet i vår blev resultatet förvånande nog avslag. Detta trots att SD och de rödgröna borde ha haft majoritet. Återigen har det visat sig att de andra partiernas kvittningssystem fallerat samtidigt som en miljöpartist röstat fel.

Skrivelsen regeringen skulle uppdras att inkomma med skulle beröra regeringens syn på en ökad samordning av finanspolitiken inom EU. Detta föranleds av att det har framkommit förslag från andra länder som innebär steg mot ökad federalism och att EU blandar sig i bl a lönebildning och pensionssystemet.

Jimmie Åkesson fördömer de andra partiernas sätt att bedriva politik i riksdagen:

– Återigen ser vi att kvittningssystemet havererar och att vi har fått oss en lotteridemokrati i riksdagen. Detta är oacceptabelt och belyser behovet av att få tillstånd en översyn av kvittningssystemet. Förtroendet för politiken undergrävs allvarligt om den mandatfördelning som väljarna skapat inte längre spelar någon roll.

– För oss Sverigedemokrater är det av största vikt att inte mer makt överförs till EU och det är därför viktigt att regeringen klargör sin syn på bl a det fransk-tyska förslaget på ökad samordning av finanspolitiken i EU.

Martin Kinnunen

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se