Rädda den svenske mjölkbonden

Grunden för ett livskraftigt och konkurrenskraftigt jordbruk är att svenska bönder tillåts verka på likvärdiga villkor. Givetvis ska vi vara stolta över att vi har ambitiösa regler vad gäller djurskydd och miljö, men dagens skatte- och regelsystem riskerar också att leda till att bönderna tvingas lägga ned sin verksamhet, vilket endast leder till en ökad import av livsmedel med betydligt sämre djurvälfärd och miljöprofil.

Vi i Sverigedemokraterna har, i kontrast till regeringen, tidigare lagt ett antal konkreta förslag på hur man kan förbättra böndernas situation. Det handlar bland annat om lägre skatt på drivmedel, sänkta avgifter för småföretagare, höjd djurvälfärdsersättning och ett rungande nej till höjd skatt på handelsgödsel och transporter.

Situationen är dock så akut att vi inte kan luta oss tillbaka med dessa förslag. Därför har vi sammanställt ett programförslag, som finns att läsa på vår hemsida, med 44 punkter som innebär förbättringar på både kort och lång sikt. Allt i syfte för att stärka och rädda den svenska mjölkproduktionen.

I vårt program föreslår vi bland annat ytterligare förenklade regelverk och en återinförd medfinansiering av avbytartjänsten. Vi vill också att all offentlig upphandling ska ställa krav på att livsmedel ska vara producerade i enlighet med svensk miljö- och djurskyddslagstiftning. För att stärka konkurrenskraften vill vi vidare avsätta betydligt mer resurser till branschen för utveckling, marknadsföring och kunskapshöjning.

Anders Forsberg, Landsbygdspolitisk talesman kommenterar:

• Vår lista må kanske vara kortare, men den är betydligt mer substantiell än regeringens.
    För oss står det nämligen självklart att det behövs kraftiga och verkningsfulla åtgärder för att rädda den svenska mjölkbonden.

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas presstjänst på telefonnummer 08 500 000 55.