Riksdagsledamoten Olle Felten utesluts ur Sverigedemokraterna

Riksdagsledamoten Olle Felten från Östergötland har tidigare under morgonen uteslutits ur Sverigedemokraterna. Skälet är att han visat sig ha samröre med högerextremister och rasister.

Olle Felten har suttit i riksdagen för Sverigedemokraterna sedan 2014. Hans hemdistrikt Östergötland har valt att inte ge Felten förnyat förtroende inför nästa mandatperiod.

Jan Svensson, distriktsordförande i Östergötland kommenterar

- Olle Felten har inte distriktets förtroende. Därför har vi inte nominerat honom till riksdagen. Ett av flera skäl till detta är att han kontinuerligt och under lång tid agerat konfliktskapande och aktivt försvårat samarbetet i partigruppen i sin kommun, bland annat genom att regelmässigt rösta emot sin kommunfullmäktigegrupp.

Olle Felten återfinns inte på valberedningens förslag till riksdagslista och fick heller inte stöd att medverka på det alternativförslag som har presenterats inför helgens valkonferens.

Vid frågor eller för ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas presstjänst på telefonnummer 010 10 19800 eller per e-post på press@sd.se.