Rödgröna säger nej till ny omröstning om fjälljakt

I början av året behandlade riksdagen frågan om en återgång till den tidigare lagstiftningen för svensk fjälljakt. Frågan är viktig för hela den svenska fjällvärlden och innebär att svenskar återigen ska få företräde till jakten framför andra EU-medborgare. Förslaget hade en majoritet bakom sig i och med att hela oppositionen stödde det. I kammaren uppstod dock strul med röstningsförfarandet pga kvittningssystemet och regeringspartiernas reservation vann. Detta kunde ske bland annat genom att en person från regeringsparterna som var ”utkvittad” röstade i alla fall. Slutresultatet blev att lagförändringen föll med en enda rösts övervikt till regeringspartiernas fördel.

För att åtgärda detta väckte Sverigedemokraterna ett utskottsinitiativ för att ta upp frågan på nytt med förhoppningen att riksdagens vilja denna gång ska kunna få utfall i lagstiftningen. Detta röstade dock utskottet ner idag med rösterna 16 mot 1.

Josef Fransson, Miljö- och jordbruksutskottet, som väckte förslaget och var den enda som biföll det:
- Det är mycket tråkigt för svenska fjälljägare att övriga partier inte vill rätta till problemen som orsakats av den lotteririksdag vi har idag. Troligen beror det på att man inte vill belysa de problem man har med att hantera kvittningssystemet.

Eric Myrin
eric.myrin@sverigedemokraterna.se