SD begär förnyad granskning av regeringens hantering av Transportstyrelsen

Granskningen av regeringens hantering av Transportstyrelsen var omfattande och kommer gå till historien som ett av de största säkerhetshaverierna i modern tid. Nu har det ännu en gång visat sig att ett stort antal personer på IBM har getts tillgång till myndighetens känsliga databaser, utan att Transportstyrelsen kan förklara varför.

I värsta tänkbara scenario kan detta innebära att samma myndighet och samma regering igen bär ansvaret för ett nytt information- och säkerhetshaveri där känsliga uppgifter hamnar i händerna på främmande makt. Sverigedemokraterna hemställer därför att KU granskar om och hur regeringen efter förra skandalen säkerställde att något liknande inte ska kunna inträffa igen. Utskottet bör också utreda hur regeringen hållit sig informerad om de säkerhetsbrister som nu tycks vara ett faktum och vilka åtgärder de vidtagit.

- Konstitutionsutskottets slutsatser och tydliga kritik mot främst regeringen Löfven vid förra granskningen var tydliga. Då hoppades vi att något liknande aldrig skulle kunna inträffa igen, och ändå framstår det nu som att myndigheten fortfarande dras med flera alvarliga brister. säger Mikael Eskilandersson, Sverigedemokraterna.

- Frågan är hur regeringen har kunnat låta detta ske? Har de överhuvudtaget brytt sig om den tunga kritik man fick för bara några månader sedan? Nu får Konstitutionsutskottet granska hur allvarligt det här är, och Löfven och hans regering måste stå till svars för hur säkerhetsbrister ännu en gång har kunnat inträffa, säger Eskilandersson.

---

Vid frågor eller för ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas presstjänst på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se