SD: "Europakten ger oss inget tillbaka"

Partiledare Jimmie Åkesson skriver tillsammans med Erik Almqvist och Johnny Skalin i en debattartikel på SVD Brännpunnkt om partiets inställning till europakten som regeringen vill föra Sverige in i. Partiet finner argumentationen för pakten som mycket märklig då ingenting än så länge tyder på att Sverige skulle få någonting tillbaka genom ett medlemskap i pakten. Enligt det senaste utkastet till avtal ges icke-euroländer inget inflytande, eller rätt att sitta med vid möten, oavsett de gått med i pakten eller inte.

Ur debattartikeln:

"Läser man det senaste läckta utkastet till avtalet för europakten står det klart och tydligt att icke-euroländer inte ges något som helst inflytande om de väljer att gå med.

I artikel 12 står, förutom att det enbart är euroländerna som ska ha rösträtt, följande: ”Ordföranden för EU17 ska underrätta de deltagande parterna vars valuta inte är euron samt övriga EU-länder om förberedelser och slutsatser från sammanträdena. Ordföranden skall även informera Europaparlamentet om slutsatserna”.

Ett utkast till förslaget till europakt går att läsa här

Martin Kinnunen Pressansvarig Telefon: 0708 – 18 09 43 E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

• folkpartiet
  • centerpartiet