SD kommenterar regeringens back om Öresundsbron

Under eftermiddagen framkom det, genom Miljöpartiets vice ordförande i Justitieutskottet, att regeringen nu backar i frågan om att ge sig själva och Sverige möjligheten att vid extraordinära situationer tillfälligt kunna stänga Öresundsbron. Detta i ett led att försöka få kontroll på rådande flyktingkris.

Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson, Kent Ekeroth, kommenterar:

– Nu väljer regeringen att dra tillbaka förslaget om att i extra ordinära situationer tillfälligt kunna stänga Öresundsbron. Detta efter att det under gårdagen framkommit kritik ifrån Lagrådet, en kritik som inrikesminister Anders Ygeman så sent som igår kväll, i en intervju i Aktuellt, slog ifrån sig. Bland annat genom att försvara utredningen och poängtera vikten av detta förslag är ett värdefullt verktyg för regeringen i sitt arbete att hantera rådande flyktingkris och den enorma påfrestning Sverige befinner sig i.

– Den officiella kritik som lyfts fram är kopplad till att beredningen varit undermåliga och att underlaget därför inte bör anses vara tillräckligt bra. Detta är naturligtvis kopplat till den dåliga framförhållning som regeringen har i fråga efter fråga som är kopplade till svensk invandringspolitik. Oförmågan att förutse de effekter och konsekvenser ens egen politik får för framtidens Sverige får anses vara total.

– Att regeringen nu deklarerar, om uppgifterna nu är korrekta, att man backar ifrån sitt förslag, detta kort efter att det uppenbarat sig att de saknar stöd ifrån de borgerliga partierna, är såklart ingen slump. Att ett förslag som har en majoritet i Sveriges Riksdag, och som lagts fram av regeringen, nu istället läggs i en skrivbordslåda, kan bara tolkas på ett sätt, att regeringen inte vill driva igenom sitt eget förslag med stöd av Sverigedemokraterna.

– Sverigedemokraterna vill att öppenheten mellan Sverige och Danmark ska bestå och kommer inom kort presentera ett förslag som ger ett konkret förslag till hur man kan stoppa invandringen som kommer genom Danmark samtidigt som jobbpendlare, handel eller turister fortfarande kan passera våra gränser.

För ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning: 08-500 000 55