SD ställer sig bakom förslag om nya utstationeringsregler

Sverigedemokraterna kommer att ställa sig bakom regeringens förslag på utvidgade möjligheter att uppnå kollektivavtal som reglerar villkor för utstationerade arbetstagare. Det innebär bland annat att Lex Laval rivs upp.

Det finns ingen lagstadgad rätt till minimilön i Sverige, och facket har endast begränsade möjligheter att kontrollera villkoren för utstationerade arbetstagare. De ändringar som lagförslaget innehåller innebär att facket alltid ska kunna kräva ett svenskt kollektivavtal i förhållande till utstationerade arbetstagare, med stöd av stridsåtgärder.

Sverigedemokraterna hade dock velat se ytterligare skärpningar.

Sven-Olof Sällström, arbetsmarknadspolitisk talesperson, kommenterar:

Detta är ett steg i rätt riktning. För oss är det en självklarhet att samma lön och avtal skall gälla för såväl utländsk som svensk arbetskraft.

Vi anser att det finns anledning att ytterligare skärpa reglerna. Vi vill bland annat ändra reglerna för utstationering till max tre månader samt månadsrapportering. Vidare vill vi införa ett huvudentreprenörsanvar som omfattar även utstationerade företag och anställda.

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.