SD stödjer björnungarna i Skånes Djurpark

Sverigedemokraterna vill ge barnfamiljerna fortsatt möjlighet att få kunskap om och se Nordens djur och ge björnungarna en chans att leva.

Vid Regionala tillväxtnämndens möte i Region Skåne beslutade de borgerliga partierna med hjälp av Miljöpartiet att dra in på det ekonomiska stödet till Skånes Djurpark. Konsekvensen av deras beslut riskerar att bli att de nyfödda björnungarna i Skånes djurpark måste avlivas.

Mikael Eskilandersson, ledamot för Sverigedemokraterna i Regionala tillväxtnämnden, som vid nämndens sammanträde yrkade att Skånes Djurpark ska få det ekonomiska anslag de sökt, är upprörd över beslutet:

- Skånes Djurpark är idyllen för alla barnfamiljer och beslutet att minska anslaget till dem är ett dråpslag mot den pedagogiska verksamhet som djurparken bedriver för barn. Ingen annanstans kan barn få se nordiska djur på deras egna villkor och alla som själv har barn vet hur uppskattat Skånes Djurpark är.

Sverigedemokraterna hoppas nu att majoriteten tänker om och ger björnungarna rätten till liv genom att ge Skånes Djurpark de ekonomiska medel som de äskat.

För mer information:
Mikael Eskilandersson