SD vill ta samlat grepp mot våld och hot i politiken

Det har i media uppmärksammats att ett flertal sverigedemokratiska företrädare den senaste tiden blivit utsatta för våld och hot pga sitt engagemang i partiet. Så sent som igår blev en fullmäktigeledamot i Gnesta utsatt för ett brandattentat i sitt hem. Sverigedemokraterna har kunnat se en ökning av sådana här incidenter den senaste tiden och många medier har efterfrågat detaljerad statistik för vilka personer som blivit utsatta. Med anledning av att spridande av sådana uppgifter kan påverka individers säkerhet negativt kan partiet inte lämna ut information om alla de företrädare som blivit utsatta. Nedan är statistik som partiets säkerhetschef sammanställt.

Hot mm mot Sverigedemokraternas förtroendevalda och medlemmar som rapporterats till Säkerhetschefen, OKT 2010-AUGUSTI 2011:

HOT:                                                                                                   22

FÖRTÄCKTA HOT / HOTBREV                                                                 17

HOTBREV:                                                                                            21

TRAKASSERIER:                                                                                      8

SKADEGÖRELSE:                                                                                   19

STÖRANDE AV VÅRA MÖTEN OCH SAMMANKOMSTER                                25

VÅLD MOT PERSON:                                                                                8

IT:                                                                                                        7

BOMBHOT:                                                                                             1

BRANDATTENTAT:                                                                                  1

Tillägg 1 :  stort antal  (utöver detta) medlemmar och sympatisörer har fått förtäckta hotbrev hemsänt. Detta kan härröras till den kapade sidan för vårt register.

Tillägg 2: Stort mörkertal på alla hot som förekommer på olika sidor på nätet, typ facebook mm samt det som medlemmar valt att inte polisanmäla och som inte kommer säkerhetsenheten till handa.

Tillägg 3: Statistiken började föras först i oktober 2010. Alla brott från valrörelsen inklusive det brutala knivöverfallet veckan efter valet mot en kandidat i Göteborg ingår således inte i statistiken.

Tillägg 4: Ett förtäckt hot kan t ex vara en bild på en företrädares bostad följt av en uppmaning att akta sig och hälsningar från ett välkänt våldsamt extremistiskt nätverk. För att det ska räknas som ett hot i lagens mening måste hotet vara väldigt konkret utformat.

Partisekretare Björn Söder kommenterar:

– Det är en oroande utveckling vi ser. Trots att det idag finns en större vaksamhet hos polisen är politiskt motiverad brottslighet fortfarande ett stort problem i Sverige och mörkertalet är förmodligen stort. Till hösten kommer vi i riksdagen att lägga fram konkreta förslag på hur man kan komma till rätta med detta problem. Ett stort problem som vi märkt är att personer som stör politiska möten inte lagförs för de brott de begår och att rätten att hålla ett tillståndsgivet möte inte värderas speciellt högt av samhället. Vi kan se saker som tyder på att denna ordningsstörande verksamhet är en inkörsport till grövre brottslighet som riktar sig mot individer. Frågan om huruvida brott med politiska motiv ska värderas som hatbrott har tidigare diskuterats och vi tycker att detta återigen borde tas upp till diskussion. Sannolikt krävs det en bredare översyn av så väl lagstiftning som polisens arbetsmetoder för att komma till rätta med dessa problem.

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se