Sverigedemokraterna i Malmö tar strid för traditionella skolavslutningar

Med hänvisning till att en ständigt ökande andel av eleverna har en icke-svensk bakgrund står flera Malmöskolor i begrepp att stoppa de traditionella skolavslutningarna i kyrkan. Sverigedemokraternas malmöavdelning menar att detta innebär en kränkning av de svenska elevernas rätt till sitt kulturarv och därför kommer man under tisdagen att lämna in en motion till Malmö kommunfullmäktige där man kräver att det skall vara obligatoriskt för samtliga skolor i kommunen att arrangera traditionella, kyrkliga skolavslutningar för de elever som så önskar. Sverigedemokraternas kommunalråd, Sten Andersson, kommenterar: - Givetvis skall ingen mot sin tro eller övertygelse tvingas att delta i en kyrklig skolavslutning, men steget därifrån till att stoppa de traditionella avslutningar för alla elever, är både långt och horribelt. En nyligen presenterad Temo-undersökning visade att de kyrkliga skolavslutningarna stöds av hela 92% av befolkningen och även om de etablerade partierna inte har för vana att lyssna till befolkningsmajoriteten i de här frågorna, så hoppas vi att de skall göra ett undantag den här gången. För vidare information: Sten Andersson Kommunalråd (Sd) Tel: 0768-93 77 87 Mattias Karlsson Politisk sekreterare (Sd) Tel: 0708- 18 07 66