​Sverigedemokraterna kommenterar den diplomatiska krisen med Arabförbundet

Flera arabländer har i dagarna reagerat kraftfullt mot Sverige med anledning av att vi avser säga upp ett avtal om vapenleverans till Saudiarabien och för att utrikesminister Margot Wallström påtalat att Saudiarabien inte respekterar mänskliga rättigheter. Mattias Karlsson kommenterar:

- Jag står till fullo bakom utrikesministerns uttalande. Saudiarabien har ett rättssystem som hör hemma på medeltiden. Sverigedemokraterna ställer sig också bakom att säga upp det militära samarbetsavtalet med Saudiarabien. Reaktionen från de berörda länderna är oproportionerlig.

Sverigedemokraternas utrikespolitiska talesperson, Julia Kronlid kommenterar:

- Centralt för svensk utrikespolitik har under lång tid över partigränser varit vår tydlighet vad gäller att stå upp för demokrati och grundläggande mänskliga rättigheter. Kritiken som Wallström har fört fram är inget nytt i utrikespolitiska sammanhang, det som är nytt är arabvärldens oproportionerliga sätt att reagera och övriga oppositionens tystnad i att stödja Wallström i detta. Vi kan inte backa undan från våra värderingar för att det börjar blåsa. Däremot är det bra att regeringen försöker hitta andra vägar att normalisera relationen till arabvärlden och trappa ner situationen.

För vidare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelningen på telefonnummer 08 500 00 55.