Sverigedemokraterna kommenterar Mikael Janssons avhopp

I en presskonferens under dagen aviserade riksdagsledamoten Mikael Jansson att han lämnar Sverigedemokraterna. Partiets gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kommenterar:

- Sverigedemokraterna har genomgått en otrolig utveckling de senaste åren och mångdubblat antalet medlemmar och kandidater. Vi har blivit en folkrörelse på riktigt vilket kanske på vissa håll har lett till att de som var med i partiet för länge sedan har svårt att känna igen sig i hur det ser ut idag. Att vi är större och bättre än någonsin tidigare gör också att konkurrensen om platserna har blivit hårdare. Sverigedemokraternas valberedning och de valda ombuden på valkonferensen gav inte Mikael Jansson förnyat förtroende att företräda partiet i riksdagen under nästa mandatperiod. Det är mänskligt att bli besviken, men naturligtvis tråkigt om detta leder till att man vill ge igen mot partiet.

- Tanken var att Mikael Jansson redan under nästa vecka skulle ersättas av Roger Richtoff på posten som försvarspolitisk talesperson. Med anledning av dagens besked genomför vi denna förändring redan idag. Roger har sedan riksdagsinträdet vuxit in i rollen och har betydligt större personlig erfarenhet av arbete inom försvarsmakten än vad Mikael Jansson har. Sverigedemokraterna är fortsatt det parti som satsar mest på att stärka försvaret.

- Vid dagens presskonferens hävdade Mikael Jansson att partiet ändrat sin inställning till medlemskap i NATO. Det är inte sant. Det enda partiet meddelat är att frågan är så viktigt att en förändrad position måste föregås av en folkomröstning.

Mikael Jansson kandiderade även till kommunfullmäktige i Göteborg, men fick inte förtroende av medlemmarna att stå på valbar plats.

-----

Vid frågor eller för ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.