Sverigedemokraterna kommenterar regeringens budget

Idag lämnade regeringen sin budgetproposition till riksdagen, innehållande regeringens förslag till statens budget för år 2016.

Sven-Olof Sällström, Sverigedemokraternas arbetsmarknadspolitiske talesperson, kommenterar:

• Det är en till stor del lånefinansierad budget som inte når några av de mål som regeringen själva ställt upp. Ett exempel är sysselsättningen. Skattefinansierade låtsasjobb för att dölja arbetslösheten förbättrar inte situationen på lång sikt. Vad som behövs är riktiga, varaktiga jobb och livskraftiga företag.

Om Rutavdraget:

• Genom att försämra rotavdragen byter regeringen vita jobb mot svarta. Förslaget missgynnar ärliga företagare i byggbranschen där allt fler nu driver egna företag. Det är inte en företagarvänlig politik.

Om äldreomsorg:

• I budgeten vill man sänka skatten för pensionärer. Det är bra, även om förändringen är liten. Tyvärr så väljer regeringen att samtidigt höja skatten för de pensionärer som jobbar efter 65 års ålder. Man gör det även dyrare för äldre som behöver hemtjänst genom att låta kommunerna höja avgiftstaket. På detta sätt ger regeringen med ena handen men tar tillbaka med den andra.

Om höjd bränsleskatt:

• Den höjda skatten på drivmedel slår extra hårt mot landsbygden, där många är beroende av bilen som färdmedel. En sådan åtgärd gör att verksamheter som jordbruk och skogsbruk kommer att få det ännu kärvare nu.

Om migration:

• Det enda utgiftsområde som tycks tilldelas obegränsade resurser är det för migration och integration. Samtidigt som man kan se nedskärningar inom många områden och skattehöjningar för vanligt folk, reserverar regeringen 40 miljarder kronor för ökad invandring. Det här är en grov felprioritering, skattebetalarnas pengar bör användas mer ansvarsfullt.

Vid frågor eller för ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 08 50 00 00 50.