​Sverigedemokraterna presenterar valberedningens förslag till riksdagslista

Valberedarna Lina Boy, Matheus Enholm och Josef Fransson kommer att redogöra för valberedningens förslag och det arbete som legat bakom.

Tid: Onsdag den 28 februari klockan 11.00

Plats: Riksdagens presscenter

Även fyra av de nya kandidaterna kommer att delta på presskonferensen.

Thomas Morell från Skaraborg är ett välkänt namn inom transportnäringen och sakkunnig expert inom yrkestrafik på Sveriges Åkeriföretag. Han har även arbetat hos Polisen som bilinspektör.

Katja Nyberg från Stockholm arbetar för närvarande som polis på Nationella operativa avdelningen (NOA).

Ebba Hermansson från Mölndal arbetar för Sverigedemokraterna och kommer att leda en satsning för att bättre nå ut till unga kvinnor.

Jonas Andersson från Skellefteå har lång erfarenhet av arbete med ensamkommande ungdomar på HVB och stödboende. Han hade även en ledande roll i debatten kring nödvändigheten av ålderstester.

Michael Rosenberg, valberedningens ordförande kommenterar:

"Valberedningens arbete har präglats av konstruktiva diskussioner och samsyn om vad som är vägen framåt. Min uppfattning är att vårt förslag har bred förankring i partiet.’’

"Våra ledamöter har efterfrågat bättre förutsättningar att kunna representera sin hembygd och driva lokala frågor. Genom det nya systemet med unika listor för varje valkrets kommer merparten av våra riksdagsledamöter att representera sin egen valkrets."

"Det finns ett brett stöd i partiet för att gå till val på en till stor del gemensam lista. I vårt förslag har vi tillmötesgått detta och samtidigt tagit flera viktiga steg mot en mer decentraliserad process där distriktens inflytande ökar."

"Vi är mycket nöjda över att kunna presentera ett förslag med personer som har bred erfarenhet och kunskap från alla delar av samhället. Vi säkerställer kontinuitet från föregående mandatperiod men har också valt att föreslå flera nya, kompetenta personer som kommer att bidra till att förbättra riksdagsgruppen ytterligare."

Fakta:

• Det slutliga beslutet om hur riksdagslistan ska utformas fattas av Sverigedemokraternas valkonferens som pågår mellan den 16 och 18 mars.
  • Samtliga distriktsstyrelser och regionala valberedningar har sedan tidigare lämnat över sina nomineringar till riksorganisationens valberedning (nedan kallad valberedningen).
  • Valberedningens förslag till valkonferensen är att Sverigedemokraterna går till val med unika valsedlar i samtliga 29 valkretsar. Vid valet 2014 gick partiet till val med två valsedlar.
  • Valberedningens förslag till valkonferensen är att de första 60 namnen blir gemensamma på samtliga valsedlar och att plats 61-72 blir unika för varje valkrets.
  • Nytt för i år är att merparten av partiets riksdagsledamöter kommer att sitta på den länsbänk som de är hemmahörande i.

Efter presentationen kommer det att finnas möjlighet för enskilda intervjuer.

-----

Vid frågor eller för ytterligare information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.