Sverigedemokraterna riktar tillkännagivande till regeringen om brott med hedersmotiv

Riksdagen kommer föreslå att en särskild brottsrubricering för brott med hedersmotiv ska införas samt att brott med hedersmotiv ska straffas hårdare. Regeringen ska nu återkomma med en utredning och förslag på lagstiftning.

Efter att en majoritet i justitieutskottet samlats kring motioner från Sverigedemokraterna och allianspartierna, om att införa brott med hedersmotiv som en särskild brottsrubricering samt att hedersmotiv ska vara en särskild straffskärpningsgrund, kommer riksdagens ledamöter att rikta ett tillkännagivande till regeringen.

Adam Marttinen, rättspolitisk talesperson (SD), kommenterar:

Hedersproblematiken är ett växande problem i Sverige. Vi har ett ansvar att använda de verktyg som finns för att motverka utvecklingen och säkerställa att svenska värderingar ska gälla i Sverige.

Den här typen av lagstiftning är viktig då den skickar en tydlig signal, men även för att den ger större möjligheter att faktiskt komma åt dem som använder våld eller begränsar människors liv i heders namn.

En straffskärpningsgrund är motiverad eftersom brottsoffer i hederns namn befinner sig i särskilt utsatt position, då ska det också synas i straffmätningen.

Regeringspartierna har valt att inte reservera sig mot beslutet. Vänsterpartiet reserverade sig med motiveringen att de ansåg att det fanns en risk att personer från en viss kultur kan komma att misstänkliggöras.

Betänkande i sin helhet går att läsa här.

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.