​Sverigedemokraterna välkomnar Björklunds invit

Ekot rapporterade under morgonen att Jan Björklund (L) planerar att föreslå att civilutskottet tar fram ett lagförslag som gör äktenskap som ingåtts utomlands, där den ena parten är under 18 år, ogiltiga i Sverige. Sverigedemokraterna föreslog en lagskärpning på området 2015 och samtalar gärna med Liberalerna och övriga allianspartier för att stärka unga kvinnors position i samhället.

2014 skärptes lagen om tvångs- och barnäktenskap. Även efter det att lagen skärps fanns det flertalet kryphål, där både tvångs- och barnäktenskap accepteras. Sex månader efter det att lagskärpningen införts stod det klart att den inte lett till något åtal varpå Sverigedemokraterna förslog ytterligare skärpningar 2015.

Mikael Eskilandersson, talesperson i familjerätt, kommenterar:

Det är hög tid för konkreta förslag för att komma till rätta med problemet på riktigt. Då är det rimligt att man som första steg inleder samtal med de andra partierna i civilutskottet som vill skärpa lagstiftningen.

Vi anser att man bör göra mer för att förhindra tvångs- och barnäktenskap. I Danmark har man sedan femton år tillbaka infört en 24-årsregel som i praktiken innebär att den som vill gifta sig med någon från ett land utanför EU måste vara över 24 år, detta är något som Sverige borde ta efter.

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.