TV4 backar - men SD utestängs fortfarande

På måndagskvällen meddelade TV4 att man även kommer att låta partier som är representerade i Europaparlamentet köpa reklamtid i kanalen. Därmed släpps också Junilistan in. Utestängningen av Sverigedemokraterna tycks dock stå fast, trots att partiet är det största utanför riksdagen och finns representerat i hälften av landets kommunfullmäktigeförsamlingar.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, kommenterar:

- Det är mycket anmärkningsvärt att Sveriges största TV-kanal väljer att diskriminera ett politiskt parti inför ett val. Man gynnar de partier som redan har makt och pengar medan en ny rörelse som vår, som redan har svårt att hävda sig medialt, stängs ute. Det drabbar inte bara oss utan hela den svenska, demokratiska traditionen.

- Att Junilistan nu tillåts köpa reklamtid visar att de skäl som TV4 angett för att inte släppa in oss var orimliga och inte gäller längre. De borde därför tänka om en gång till.

Åkesson menar, att eftersom politisk TV-reklam är ett nytt fenomen i Sverige är det svårt att avgöra vilka konsekvenser TV4:s agerande får för valresultatet. Han ser dock en stor risk för att ett parti som stängs ute kommer att drabbas negativt:

- TV-mediet har en enorm genomslagskraft och sannolikt får de partier som satsar på TV-reklam en fördel gentemot de övriga. Vi ger dock inte upp utan kommer att vända oss till andra TV-bolag med en förfrågan. Vi har också begärt ett möte med TV4:s kommunikationsdirektör, dels för att diskutera villkoren för politisk reklam i kanalen, dels för att få klarhet i de faktiska skälen till att vi stängs ute.

Mattias Karlsson

Presschef