Utbredd annonsbojkott mot SD i kyrkovalets slutskede

I valets slutskede har Sverigedemokraterna satsat på en annonskampanj i lokaltidningarna i delar av landet. Sammanlagt har partiet bokat annonser i tidningar med en miljon läsare. Sverigedemokraterna har nu stött på problem då annonserna blivit refuserade i ett flertal tidningar.

Först ut att stoppa annonser från SD var Länstidningen i Södertälje som reagerade på meningen:

"Inrätta hjälpcenter för konvertiter från islam och andra trosläror med totalitära drag"

Länstidningen vägrade att trycka annonsen om inte ordet "islam" ströks. Sverigedemokraterna ville av princip inte ändra i annonsen varför beställningen bokades av. Sverigedemokraternas partiledare, Jimmie Åkesson, reagerar på beslutet:

- Det är många människor som upplevt hot och våld när de lämnat islam och detta är dessutom lagstiftning i många länder. Det är upprörande att en tidning på detta sätt vill bidra till att sopa detta problem under mattan. Vi säger inte att alla former av islam är totalitära men man kan helt enkelt inte blunda för att det finns totalitära drag.

Även denna annons som har gått ut till flertalet tidningar i partiets urval har stött på patrull och har blivit stoppad av bland andra Helsinborgs Dagblad, Nynäsposten och Norra Skåne. Fler tidningar har ännu inte givit slutgiltigt besked varför fler negativa beslut kan vara att vänta:

- Det är oroväckande när tidningarna i valets slutskede tar på sig rollen som censorer över budskap som är högst relevanta i kyrkovalet och inte på något sätt bryter mot svensk lagstiftning, kommenterar Jimmie Åkesson

Sverigedemokraterna arbetar nu med att försöka boka upp annonser i andra tidningar med förhoppningen att nå lika stor spridning som planerat.

Kommunikationsansvarig

• imamer