Årets julklappar till människor på flykt

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2016 14:51 CET

Filtar som värmer människor på flykt finns att köpa i Sverige för UNHCR:s gåvoshop på www.fnflykting.se.

VR-glasögon i all ära, men för den som vill göra en insats för människor på flykt finns gott om julklappar i Sverige för UNHCR:s gåvoshop. Filtar, värmekaminer och tält är bara några av gåvorna som kan betyda skillnaden mellan liv och död för familjer som har förlorat allt.

- Förra årets julinsamling var rekordstor för vår del och vi såg ett fantastiskt engagemang från både företag och privatpersoner. Vi hoppas att svenskarna skickar en tanke till människor på flykt även den här julen, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

När temperaturerna sjunker i länderna kring Syrien och Irak är människor på flykt extra utsatta. UNHCR är på plats för att ge skydd, tak över huvudet och akut nödhjälp till familjer som flyr undan våldet. Förra vintern delade UNHCR exempelvis ut vinterkläder, filtar och presenningar till över 1,1 miljoner människor på flykt inne i Syrien. I Irak fick 500 000 människor hjälp av UNHCR att överleva kylan. UNHCR är även på plats i grannländerna dit miljontals människor flyr.

- Fler människor är på flykt än någonsin i världen och behoven av hjälp är enorma. Att beställa julklappar i vår gåvoshop är ett enkelt sätt att göra skillnad, säger Katinka Lindholm.

Julklappar i Sverige för UNHCR:s gåvoshop:

• Nödpaket till en familj: 370 kr
  • Sex filtar: 210 kr
  • Dunkar för rent vatten: 125 kr
  • Skolpaket: 300 kr
  • Värmekamin: 613 kr
  • Tält till en familj: 3 590 kr

Vid köp av en gåva får man ett gåvokort att ge bort i julklapp. Sista dagen för beställning av tryckta gåvokort är 19 december för leverans innan julafton. Länk till gåvoshopen: https://sverigeforunhcr.se/stod-oss/gavoshop

Anna-Karin Moden
Kommunikationschef, Sverige för UNHCR