Åsa Tillberg Widell blir ny Generalsekreterare på Sverige för UNHCR

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 10:10 CEST

Åsa Tillberg Widell tillträder som ny Generalsekreterare på Sverige för UNHCR, insamlingsorganisationen för FN:s flyktingorgan i Sverige.

– Vi är oerhört glada över att ha rekryterat Åsa Tillberg Widell som ny Generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Hennes långa erfarenhet av ledarskap, digitalisering och en bransch i transformation, tillsammans med Åsas breda nätverk är alla viktiga delar som vi ser behövs för att Sverige för UNHCR ska kunna öka engagemanget för UNHCR:s viktiga arbete för människor som tvingats på flykt, säger Nicklas Wigren, Ordförande för Sverige för UNHCR.

Åsa Tillberg Widell kommer närmast från TV4-koncernen där hon varit vd för Nyhetsbolaget. Hon har även varit redaktionschef för Dagens Nyheter och Dagens Industri.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att tillträda som ny Generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Jag är imponerad av hur organisationen på några få år har vuxit och etablerat sig i sin centrala roll för att skapa engagemang och kraftigt öka de insamlade medlen till FN:s flyktingarbete. Det känns som ett privilegium att få arbeta med så viktiga frågor, säger Åsa Tillberg Widell.

Åsa Tillberg Widell tillträder sitt uppdrag i augusti.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef:
ulrika.nilsdotter.bruhl@sverigeforunhcr.se

Sverige för UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner i Sverige och arbetar med att samla in pengar samt öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90-konto och samlade under 2017 in över 310 miljoner kronor till UNHCR:s arbete. Sverige för UNHCR har på kort tid etablerat sig som topp fem bland insamlingsorganisationerna i Sverige.