Sveriges Bussresearrangörer utökar kompetensen i styrelsen

Syftet är med en bredare kompetens skapa underlag och vända utvecklingen för branschen som fallit mellan ”stolarna” då man från myndigheter och i allmän tal blandar ihop bussbranschen = kollektivtrafiken och glömmer att det finns den fria och oberoende bussresearrangörerna som sysselsätter turistbussar och arrangerar resor.

Allt medans kollektivtrafiken finansieras till 100% av skattebetarna – varje meter en buss framförs är betald med skattebetalarnas pengar.

Bussresearrangörerna får inga bidrag överhuvudtaget och genererar inkomster för hela turistindustrin, hotell, restauranger, nöjesparker, teater, kryssningsfärjor m.m.

Lagstiftningen gör ingen skillnad på en turistbuss och en buss, det har lett till stora problem varför många hundra privata företag vilka tvingats upphöra med sin verksamhet.

Sveriges Bussresearrangörer arbetar med att få till en avreglering i Sverige, i Norden och i övriga EU.
Föreningens styrelse är väldig framgångsrik i sitt arbete med att få bort olika regler runt om Europa som varit stora hinder för den privata näringen.

Nu tar Sveriges Bussresearrangörer ett nytt steg och starta ett miljardprojekt hur man skall popularisera resor med turistbuss som generera sysselsättning i hela servicebranschen där målsättningen är att förlänga säsongen och främjar fler resande från andra länder komma till Sverige.

1 resa = 7 arbetsplatser, i Europa är det 7.5 miljoner arbetstagare som får sin utkomst vilket genereras av bussresearrangörerna. För att klara den stora utmaningen kommer styrelsen få förstärkning med nya styrelsemedlemmar;

Peter Sandberg, http://pegrocoinvest.com/sv/om-pegroco VD för Sjätte AP-fonden och Bure Equity AB (publ). Ordförande Teleca AB. Finanschef och ansvarig för corporate finance inom AB Volvo,
VD Volvo Norge AS, positioner inom Volvo Credit AB, Volvo Group Finance Europe BV och Sotrot AB.
Peter är civilekonom från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Magnus Nilsson, ordförande
Styrelseledamot Svenska Nöjesparksförereningen
Vice ordförande, Visit Sweden

Svensk Turism AB ägs av cirka 170 företag och organisationer som representerar tiotusentals företag, alla verksamma inom den svenska besöksnäringen.
Styrelsen för Svensk Turism AB representerar de största aktörerna i svensk besöksnäring och besitter bred och djup kompetens i frågor som är väsentliga för den svenska besöksnäringens utveckling. En viktig del i Svensk Turism AB:s arbete är att utgöra ett forum i dessa frågor och att skapa en samsyn kring viktiga och strategiska områden som rör den svenska besöksnäringens utveckling.

Styrelse:

Styrelseordförande Toni Schönfelder

Styrelseledamöter

Per Ola Svensson

Anette Karlsson

Peter Sandberg

Magnus Nilsson

Erland Olsson

Kjell Peterson

Hans Rothenberg

David Erixon

Göran Grell

Advokaten Jörgen Sköld och företagaren Pererik Nyberg lämnar styrelsen vid årsmötet.