”Tillbaka till jobbet” – Årets HR-bok 2016

Sveriges HR Förenings och tidningen Personal & Ledarskaps bokjury utser, sedan 1982, årligen Årets HR-bok. I år hade juryn fått in 50 böcker som nominerats och publicerats under 2016.

– Det har varit ett riktigt roligt, men också tufft arbete, att gå igenom alla HR-böcker som kommit ut under 2016. Det roligt att så många duktiga författare skriver om och belyser HR-relaterade frågor. Det märks att HR är något som berör och påverkar, säger Stefan Vallerius, ordförande för juryn.

”Tillbaka till jobbet” belyser en mycket aktuell fråga – hur kommer en medarbetare tillbaka till arbetet efter sjukskrivning? Boken tar ett samlat perspektiv och belyser problematiken både från den sjukskrivnes perspektiv och från arbetsgivarens.

– Jag har märkt att många känner sig vilsna inför sjukskrivningar och återgång till arbetet. Det gäller sjukskrivna, chefer och HR. I dag vet man att man inte ska sjukskriva människor på heltid längre än nödvändigt, eftersom det försvårar att komma tillbaka i arbete. Det vill jag belysa samtidigt som jag ger konkreta verktyg att hantera sjukskrivningsfrågor, säger Åsa Kruse, författare till Årets HR-bok 2016 ”Tillbaka till jobbet”.

– God arbetsmiljö och hälsa är den viktigaste frågan i en välfungerande verksamhet. Det är oroväckande att vi ser ökade sjukskrivningar, därför är Åsa Kruses bok ”Tillbaka till jobbet” ett viktigt inspel för att vi ska bli bättre på förebyggande arbete och återkomst till arbetet efter sjukskrivningar, säger Manne Didehvar, generalsekreterare och vd för Sveriges HR Förening.

Ett specialpris har getts till Jesper Strömbäcks bok ”Utan invandring stannar Sverige” utgiven av Volante. Boken är ett kunskapsinlägg i en viktig debatt. I en tid av alternativa fakta ger boken stöd till dem som tycker att diskussionen har hamnat snett när företag och organisationer idag snarast har svårt att rekrytera. Årets HR-bok 2016 delas ut på Sveriges HR Förenings event HR NU. HR NU vänder sig till offentlig sektor och årets tema är ”Offentlig sektor i en digital värld”.

För mer information kontakta:
Manne Didehvar, generalsekreterare och vd Sveriges HR Förening,
0709-62 75 10, manne.didehvar@sverigeshrforening.se

Stefan Vallerius, ordförande Sveriges HR Förenings och tidningen Personal & Ledarskaps bokjury samt hr-manager på Volvo Cars Body Components, 0705-50 35 48, stefan.vallerius@volvocars.com

• Litteratur

• sjukskrivning
  • arbetsmiljö
  • litteratur
  • hr

Sveriges HR Förening - den ideella och oberoende yrkesföreningen för alla som arbetar med HR och personalfrågor.

Cecilia Svedhem

Presskontakt Kommunikations- och marknadsansvarig 08-545 914 64