Pressmeddelande -

500 borgmästare från hela världen möter svensk träbyggnadsteknik på World Urban Forum i Medellín

Svenska utställningen är designad av AIX Arkitekter.

Ny byggteknik som bidrar till bättre klimat blir Sveriges bidrag när världens städer samlas för att diskutera framtiden. – Vi har tekniken och våra skogar växer som aldrig förr, svensk träbyggteknik kan vara med och bidra till hållbar utveckling av städer runt om i världen, säger Susanne Rudenstam, chef för Sveriges Träbyggnadskansli.

Svensk träbyggnadsteknik kommer att finnas på plats i Sveriges paviljong när FN:s program för boende och bebyggelsefrågor samlar nära hundra ministrar, femhundra borgmästare och 25 000 andra deltagare i Medellin 5-11 april för att diskutera en hållbar framtid för världens städer. Det svenska deltagande arrangeras av Boverket på uppdrag av regeringen, och Sveriges Träbyggnadskansli har fått i uppgift att utforma den svenska utställningen med tema ”Innovations systems for Growing Cities”. Susanne Rudenstam är stolt över uppdraget.

– Svensk träbyggnadsteknik nu får representera det moderna svenska samhällsbyggandet inför resten av världen, säger hon.

Världens städer växer med sex miljoner - ett Madrid - i månaden. Många länder söker nya,
hållbara sätt att ordna bostäder och här kan det svenska industriella byggandet i trä få en uppgift.

– Våra skogar växer som aldrig förr och det vore bra om virket och vår industriella kunskap kan användas till bostäder runt om i världen, säger Susanne Rudenstam.

Att industriellt träbyggande är klimatsmart är något regeringen lyfter fram.

– Eftersom världen blir mer och mer urbaniserad är det viktigt att aktivt arbeta för en hållbar stadsutveckling. Sverige ligger långt fram i detta arbete, inte minst när det gäller teknikutveckling som bidrar till minskad klimatpåverkan, sa bostadsminister Stefan Attefall när regeringen presenterade Sveriges aktiviteter vid World Urban Forum.

Den svenska utställningen har ritats av AIX Arkitekter. AIX har sen drygt femton år tillbaka varit engagerade i utvecklingen av modern träarkitektur.

– Det är uppenbart att svensk kunskap om åtta- till tiovåningshus i trä kan få stor betydelse för en mer hållbar utveckling av det stads- och samhällsbyggande som pågår för full i det vi vant oss vid att kalla utvecklingsländer, kommenterar  Lars Johansson, marknadschef på AIX Arkitekter.

För mer information kontakta gärna:
Susanne Rudenstam, chef Sveriges Träbyggnadskansli 070-214 37 72

Texter och bilder för publikation och mer information finns på www.trabyggnadskansliet.se/medellin