USA s utrikesminister bjöd in svensk träbyggare till Alaska

• Om vi menar allvar med ett hållbart bostadsbyggande­­ behöver vi bygga mer i trä. Med ett hus med trästomme sparar vi två tredjedelar av koldioxidutsläppen.

Det sade Stefan Lindbäck, vd och ägare i familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, när han idag talade på konferensen ”Glacier(Global Leadership in the Arctic: Cooperation, Innovation, Engagement and Resilience) i Alaska. Värd för konferensen är USA:s utrikesminister John Kerry och guvernören i Alaska William Walker. På konferensen medverkar även USA s president Barack Obama och bland övriga medverkande återfinns bland annat Sveriges utrikesminister Margot Wallström och professorn i miljövetenskap, Johan Rockström.

Stefan Lindbäck var inbjuden för att berätta om hur ett klimatsmart och hållbart byggande kan utformas för att möta kraven på en hållbar utveckling och skapa boenden åt vanliga människor. Stefan Lindbäck underströk vikten av att det behövs ett nytt hållbart och effektivare sätt att bygga:

-Ska vi klara klimatmålen behöver vi få efterföljare, fler som arbetar som vi och bygger modernt, industriellt i trä. Och vi utvecklar bostäderna i en industriell miljö där vi kan testa och testa och ständigt utveckla nya och bättre boendelösningar för kunden.

Susanne Rudenstam, chef för Sveriges Träbyggnadskansli, är glad att modernt, industriellt träbyggande är i fokus när USA:s regering tillsammans med utrikesministrarna från sju arktiska länder diskuterar hållbart byggande:

• Sverige har med vår starka och hållbara skogsindustri unika förutsättningar att ställa om till ett hållbart bostadsbyggande och därmed lindra bostadsbristen på ett hållbart sätt.

För ytterligare information, kontakta gärna:
  Anders Josephsson, kommunikationsansvarig, Sveriges Träbyggnadskansli,
08-762 72 37, anders.josephsson@trabyggnadskansliet.se

• Industri, tillverkning

Sveriges Träbyggnadskansli verkar för att moderna träbyggnader ska användas i högre utsträckning på den svenska byggmarknaden. Vi leder kommunikationsarbetet kring träbyggnadsutvecklingen och erbjuder information, experthjälp och projektstöd till initiativ som tas runt om i landet. För byggherreledet och kommuner arrangerar vi träbyggnadsdagar och utbildningar. Kansliets verksamhet sker inom ramen för samarbetet mellan Svenskt Trä (del av Skogsindustrierna) och Trä-och Möbelföretagen (TMF).