”Expedition Nordkorea” med Sveriges Annonsörer påbörjas idag

Vinnaren av tävlingen ”Trött på reklam?” reser idag till Nordkorea tillsammans med Anders Ericson, vd, och Erik Huss, kommunikationschef, vid Sveriges Annonsörer. Syftet med resan är att följa upp 2012 års kampanj där svenskarna fick fundera över vilken roll reklamen har i samhället och tävla om en resa till Nordkorea.

Resan är en del i ett långsiktigt arbete där Sveriges Annonsörer vill öka kunskapen om varför reklam behövs i ett fritt samhälle. Det är ingen hemlighet att reklamtrött­heten har ökat bland svenska folket, men frågan är mer komplicerad än så.

– Våra undersökningar har visat att konsumenterna är trötta på de oönskade och felriktade reklamavbrotten, men har samtidigt stor förståelse för rekla­mens betydelse för ett fungerande näringsliv. Detta dubbla budskap parallellt med att medielandskapet genomgår stora förändringar där annonsörer måste bli mer träffsäkra och köpare blir allt mer upplysta är inga små utmaningar. Rekla­men måste bli mer trovärdig, förklarar Anders Ericson.

– Att vi nu äntligen kommer iväg känns overkligt. Både Anders och jag är väl beresta men det går inte att föreställa sig hur förhållandena kommer att vara i landet där allt kontrolleras in i minsta detalj och fri kommunikation inte är möjlig, säger Erik Huss.

Tävlingens vinnare, Anders Högmark från Lund, tar med sin vän Olof ”Kolle” Gradin från Malmö, på resan. Anders vann bland 1200 inkomna bidrag som skickades in för att motivera en resa till världens mest slutna land.

Anders Högmark vann med följande tävlingsbidrag:

”Jag behöver en paus från flyers, radioskval och reklamkanaler.
Så jobbigt att välja i detta kaos av rakblad, pensionsval och vårdcentraler.
Så förlåt mig, men välj nu åt mig,
kläder, mat och stil.
Jag är så trött på annonsens nonsens.
Ta mig härifrån, jag vill dansa utan neon.
Men bara så jag fattat rätt – det är väl en tur-och-retur-biljett?”

Mer information om 2012 års kampanj ”Trött på reklam?”:
www.annons.se/reklamens-roll-i-samhallet

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer, fram tills kl. 18 den 3/9