The Absolut Company vinner Guldäggsplaketten 2014

Guldäggsplaketten delas idag ut av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer på den årliga Guldäggsgalan, för att hylla en enskild annonsörs mod och kreativitet. Årets vinnare är The Absolut Company.

Guldäggsplaketten delas ut till en annonsör som, tillsammans med annonsörens byråer, genom mod, kompetens och kreativt tänkande under en längre tid har visat hur marknadskommunikation har bidragit till att utveckla annonsörens verksamhet och ökat konkurrensförmågan. Särskild vikt läggs vid förmågan att tillföra nya kunskaper och erfarenheter som bidrar till ökad effektivitet i marknadskommunikationen, inte bara för annonsören själv utan för alla aktörer, annonsörer såväl som konsulter.

– Vi är mycket stolta och glada över att få ta emot Guldäggsplaketten, som ett erkännande av vårt kreativa arbete. Vi har tillsammans med våra byråer och partners alltid arbetat för att tänja på gränserna inom kommunikation, produktutveckling och design. Ett varumärke som utmanar och driver utveckling kräver mod att göra det som kan ses omöjligt och våga prova sådant som inte tidigare gjorts, säger Peder Clason, Brand Strategy Director på The Absolut Company om vinsten.

Pristagaren utses av Sveriges Annonsörers styrelse och vinnarmotiveringen lyder:

”Likt anden i flaskan har denna vinnare under 35 år hänfört en hel värld, långt utanför skånska Åhus. Med sus, dus och rus har du lockat kreatörer från Andy Warhol till David Bowie att bli en del av ditt varumärke. Det är långt kvar till sista droppen.”

För mer information, kontakta:
Erik Huss, kommunikationschef, Sveriges Annonsörer
E-post: erik.huss@annons.se